Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2014

6/11/2014 – τοποθέτηση της Τζένης Βαμβακά για το σ/ν «Έρευνα, τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία και άλλες διατάξεις» (4η συνεδρίαση – β΄ ανάγνωση) στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων











6/11/2014 – τοποθέτηση της Τζένης Βαμβακά για το σ/ν  «Έρευνα, τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία και άλλες διατάξεις» (4η συνεδρίαση – β΄ ανάγνωση) 
στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Το λόγο έχει η κυρία Βαμβακά.

ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Κύριε Υπουργέ, με αυτή τη συζήτηση που έγινε προηγουμένως να πω, ότι πρέπει να προσέχουμε τι ανακοινώνουμε στα δημόσια σημεία.
Έρχομαι τώρα στο νομοσχέδιο, όπου εδώ έχουμε έναν άλλο τόμο, ένα δεύτερο νομοσχέδιο, που πρέπει να μελετήσουμε.
Προς το παρόν με αυτό το νομοσχέδιο που έχουμε μπροστά μας βγαίνει ένα συμπέρασμα ουσιαστικό, ότι, δηλαδή, καταργεί τους υφιστάμενους οργανισμούς των ερευνητικών κέντρων, αποδομεί και απορρυθμίζει τις εργασιακές σχέσεις του προσωπικού των ερευνητικών κέντρων και δεν διασφαλίζει το υφιστάμενο προσωπικό μη περιλαμβάνοντας μεταβατικές διατάξεις, που αφορούν την τύχη του και την εξέλιξή του.

Αφαιρεί τον έλεγχο του Κοινοβουλίου και μεταβιβάζει στην εκτελεστική λειτουργία την απόφαση της σύστασης, συγχώνευσης και κατάργησης των ερευνητικών κέντρων.
Δεν διασφαλίζει τη δημόσια χρηματοδότηση των κέντρων που περιλαμβάνει μισθούς, έξοδα λειτουργίας, συντήρησης και ανάπτυξης των εθνικών υποδομών τους.
Στρέφεται μονομερώς προς την καινοτομία, απαξιώνοντας τη βασική έρευνα, μη προβλέποντας τη συνέργεια μεταξύ ΑΕΙ, ΤΕΙ και ερευνητικών κέντρων και ως εκ τούτου δεν επιδιώκει  τη συγκρότηση  ενιαίου χώρου εκπαίδευσης  και έρευνας .

 Δημιουργεί το πλαίσιο για πλήρη κατάργηση  των σταθερών θέσεων  εργασίας στους ερευνητικούς φορείς  οδηγώντας με αυτή την πολιτική  σε περαιτέρω όξυνση  τη μαζική φυγή  επιστημόνων στο εξωτερικό.
 Υπερδιογκώνει τις αρμοδιότητες της ΓΕΓΕΤ, ενώ ταυτόχρονα,  υποβαθμίζει όλα τα επιστημονικά όργανα  για τη χάραξη  πολιτικών έρευνας,  όπως το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Τεχνολογίας, το οποίο τελεί πλέον υπό την εποπτεία του εκάστοτε Γενικού Γραμματέα με άνευ ουσίας αρμοδιότητες.

Εγκαθιδρύει ένα αυταρχικό, αδιαφανές, συγκεντρωτικό και σαφώς αντιδημοκρατικό σύστημα διοίκησης των ερευνητικών φορέων. Οι ερευνητικοί φορείς που εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας και το Υπουργείου Παιδείας εργάζονται άοκνα  και προάγουν τη γνώση.
Στην προσπάθειά τους αυτή συγκλίνουν με το μέσο όρο της Ε.Ε. ως προς τα ερευνητικά επιτεύγματα, δηλαδή, συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα, μέσος όρος δημοσιεύσεων ανά ερευνητή, θύλακες αριστείας κ.λπ..
Αποκλίνουν, όμως, τραγικά ως προς την χρηματοδότηση της έρευνας και τεχνολογίας, καθώς μόνο το 0,69% του Α.Ε.Π. διατίθεται σε αυτήν στην Ελλάδα, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να βρίσκεται στο 2% και τον ευρωπαϊκό στόχο μέχρι το 2020 στο 3%.
Η διαχρονικά πενιχρή επιχορήγηση των ερευνητικών κέντρων από την πολιτεία μειώνεται συνεχώς κατά την τελευταία επταετία με αποτέλεσμα τη συνολική περικοπή της επιχορήγησης αυτής κατά 68% μεταξύ των ετών 2008 - 2015 και σε απόλυτους αριθμούς 80 εκατομμύρια ευρώ το 2008, λιγότερα γύρω στα 26 εκατομμύρια ευρώ το 2015.

Τα ερευνητικά μας κέντρα, οδηγούνται έτσι σε σταδιακή αποδυνάμωση και ενδεχόμενο κλείσιμο, καθώς δεν διασφαλίζεται πλέον ούτε καν η μισθοδοσία του τακτικού τους προσωπικού. Εδώ πρέπει να αναφερθεί ότι, οι προαναφερθείσες περικοπές δεν αποτέλεσαν ποτέ μνημονιακή υποχρέωση, αλλά είναι θέμα της κυβερνητικής πολιτικής σας. Η δική μας πρόταση ξεκινά από άλλη αφετηρία, καθώς σχετίζεται με το καθορισμό στοχευόμενων προτεραιοτήτων σε τομείς έρευνας και ανάπτυξης, με σκοπό την υποστήριξη ενός νέου παραγωγικού μοντέλου.

Σας είπε ένα μέρος από την πρόταση μας, η Εισηγήτρια μας και δεν θα επαναλάβω επ’ αυτού, γιατί ανέλυσε αρκετά σημεία. Όμως, το μόνο που θα πω είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, δεσμεύεται για την υπεράσπιση της έρευνας ως δημόσιου αγαθού, την ουσιαστική υλοποίηση του ενιαίου χώρου ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας και τη χάραξη και υλοποίηση, μιας μακροπρόθεσμης συνεκτικής ερευνητικής και αναπτυξιακής πολιτικής, που θα βασίζεται σε ένα δημοκρατικά σχεδιασμένο εθνικό στρατηγικό σχέδιο, για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη.

Αλλά πριν τελειώσω θα αναφερθώ σε ορισμένες προσθήκες, που πρέπει να προστεθούν. Στο κεφάλαιο Ε,  για την Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας. Και πάω στο άρθρο 43, που εκεί πρέπει να προστεθούν στις αρμοδιότητες της ΕΕΑΕ, ότι λειτουργεί το Εθνικό Παρατηρητήριο Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων, πραγματοποιεί ελέγχους και μετρήσεις σε διατάξεις και εγκαταστάσεις εκπομπής, στο υπεριώδες φάσμα των μη ιοντιζουσών, και ορίζει τα αναγκαία κατά περίπτωση μέτρα προφύλαξης του κοινού.

Στο άρθρο 44, να προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΑΕ. Γιατί εκτιμάται ότι είναι απαραίτητη.
Στο άρθρο 47, πέρα των διατάξεων του παρόντος άρθρου προτείνουμε να συμπεριληφθεί η επέκταση του επιδόματος ραδιενέργειας, που ήταν στο ν.4115/2013 άρθρο 44 παρ.9 σε όλους τους εργαζόμενους της ΕΕΑΕ. Σύμφωνα και με παλαιότερες νομοθετικές ρυθμίσεις και το λέω αυτό, για να γίνει επέκταση και στους απλούς εργαζόμενους, υπαλλήλους του ΕΕΑΕ και όχι μόνο στους ΕΛΕ.

Αυτά ήθελα να πω, ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου