Ένα και ενιαίο σχολείο ανοικτό για όλους τους μαθητές:
Συν- εκπαιδεύομαι, συνεργάζομαι, συν-δημιουργώ
Το Σάββατο 23/5/2015 πραγματοποιήθηκε μια Επιστημονική ημερίδα ειδικής εκπαίδευσης που διοργάνωσε η σχολική μονάδα του 1ου
Ειδικού Δημοτικού Σχολείου & Νηπιαγωγείου Δραπετσώνας με τίτλο: Ένα και ενιαίο σχολείο ανοικτό για όλους
τους μαθητές: Συν- εκπαιδεύομαι, συνεργάζομαι, συν-δημιουργώ.
Η αναφερόμενη εκδήλωση είχε
τεθεί υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής, Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ, της Διεύθυνσης ΠΕ Πειραιά και της 9ης
Περιφέρειας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Η ημερίδα υλοποιήθηκε στο Συνεδριακό Χώρο του Πανεπιστημίου Πειραιώς από
τις 09:00 το πρωί μέχρι τις 18:00 μμ.
Παραβρέθηκε πολύς κόσμος από
τους εμπλεκόμενους φορείς εκπαιδευτικών, συλλόγων ΑΜΕΑ και συλλόγων γονέων.
Μίλησαν οι επιστήμονες:
Αγγελική Γενά, Καθηγήτρια,
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής
και Ψυχολογίας, Τομέας Παιδαγωγικής, Ειδική Αγωγή
Φωτεινή Πολυχρόνη, Επίκουρη
Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τομέας Ψυχολογίας,
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μαθησιακές Δυσκολίες
Αλέξανδρος –Σταμάτιος
Αντωνίου, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής
Εκπαίδευσης, Τομέας Ειδικής
Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Διευθυντής Εργαστηρίου Λογοθεραπείας, Εθνικό και
Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ευδοξία Ντεροπούλου-Ντέρου,
Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα ΤΕΑΠΗ, Ειδική Αγωγή με έμφαση στην Παιδαγωγική της
Ένταξης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Φαίη Αντωνίου, Επίκουρη
Καθηγήτρια, Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Τομέας Παιδαγωγικής,
Ειδική Αγωγή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χρηστάκης Κώστας, Ειδικός
Πάρεδρος (ε.τ.) του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Ειδική Αγωγή
Στεφανία Φούσκα, Phd,
Προϊσταμένη ΚΕΔΔΥ Πειραιά
Μπαλαμώτης Γεώργιος,Phd,
Σχολικός Σύμβουλος 9ης Περιφέρειας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Κατσίγιαννη Βικτωρία, Phd,
Σχολική Σύμβουλος 72η Περιφέρεια Δημοτικής Εκπαίδευσης Αττικής
Μεταξύ των παρευρισκομένων χαιρέτησαν
την ημερίδα η κ. Τζένη Βαμβακά (τέως Βουλευτής Β΄ Πειραιά ΣΥΡΙΖΑ), ο κ. Κώστας
Λολίτσας από την Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του
Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ, και ο κ. Οικονόμου
από την Διεύθυνση της Πρωτοβάθμιας στον Πειραιά.
Η κ. Βαμβακά μεταξύ άλλων
επεσήμανε τα εξής:
«Όλοι εμείς που ασχολούμαστε
με τα παιδιά με ειδικές ανάγκες κάνουμε λόγο για «αναπτυξιακά ορόσημα», τα
οποία είναι ένα σύνολο λειτουργικών δεξιοτήτων, που μπορούν να εκτελέσουν τα
παιδιά, σε κάθε στάδιο ανάπτυξης. Παρόλο που τα ορόσημα έχουν μια συγκεκριμένη
ηλικιακή κατηγορία, η πραγματική ηλικία κατά την οποία κάποιο παιδί μπορεί
φυσιολογικά να αναπτύξει αυτές τις δεξιότητες ενδέχεται να ποικίλει. Γιατί το κάθε
παιδί είναι μοναδικό!!!
Και ας πάμε στην ειδική
εκπαίδευση. Η εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες είναι θεμελιώδης δείκτης πολιτισμού. Όλοι οι μαθητές όλων των ηλικιών
έχουν ίση αξία και θέση. Θεωρούμε λοιπόν ότι ο αποκλεισμός των μαθητών με
αναπηρία από το κοινό σχολείο δημιουργεί διακρίσεις και είναι ζήτημα ανθρωπίνων
δικαιωμάτων.
Η διακηρυγμένη αρχή «ένα
σχολείο για όλους» αναφέρεται στο σχολείο της γειτονιάς, στο οποίο εγγράφονται
όλα τα παιδιά με ή χωρίς αναπηρία και το οποίο υποστηρίζεται, στελεχώνεται,
εξοπλίζεται και διαμορφώνεται έτσι ώστε να υλοποιείται με συνέπεια, σταθερότητα
και διάρκεια ο στόχος της ένταξης και συμπερίληψης. Στόχος μας είναι ο
τερματισμός της ξεχωριστής εκπαίδευσης για λόγους αναπηρίας και η ευθυγράμμιση
του θεσμικού μας πλαισίου προς αυτήν την κατεύθυνση.
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις
και μόνο, προβλέπουμε ξεχωριστές δομές για τα παιδιά εκείνα που το είδος της
αναπηρίας τους ή οι πολλαπλές τους αναπηρίες δεν τους επιτρέπουν να ενταχθούν
στο κοινό σχολείο. Στις δομές αυτές θα εφαρμόζονται εξατομικευμένα προγράμματα
γνωστικού, ψυχαγωγικού και αθλητικού περιεχομένου, προσαρμοσμένα στις ανάγκες
του κάθε μαθητή και θα παρέχονται υποστηρικτικές υπηρεσίες και στους μαθητές
και στις οικογένειές τους.
Μερικές από τις άμεσες
ενέργειες που γίνονται στην Ειδική Εκπαίδευση είναι:
• Άμεση αποκατάσταση των
εκπαιδευτικών που υπηρετούσαν στις δομές της ειδικής εκπαίδευσης και τέθηκαν σε
διαθεσιμότητα με την κατάργηση των κλάδων τους.
• Πλήρης αναβάθμιση και
υποστήριξη των θεσμοθετημένων διαγνωστικών φορέων ΕΔΕΑΥ και ΚΕΔΔΥ.
• Πρόσληψη αναπληρωτών
Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού από ενιαίους πίνακες
που συντάσσονται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου. Άμεση εφαρμογή από το
Σεπτέμβριο του 2015.
• Το εκπαιδευτικό και
υποστηρικτικό προσωπικό που στελεχώνει τις δομές της Ειδικής Εκπαίδευσης πρέπει
να βρίσκεται στη θέση του μέχρι τις 10 Σεπτέμβρη. Αυτό σημαίνει έγκαιρος προγραμματισμός
των ενεργειών που απαιτούνται για την υλοποίηση αυτού του στόχου.
• Η παράλληλη στήριξη
χορηγείται στο μαθητή με αναπηρία ανεξάρτητα από την ύπαρξη τμήματος ένταξης
στο σχολείο.
Για εμάς η Ειδική Εκπαίδευση
αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Γενικής Εκπαίδευσης. Επομένως, οι ειδικές
νομοθετικές παρεμβάσεις όπου και όταν απαιτούνται θα πρέπει να είναι μέρος της
γενικότερης νομοθετικής παρέμβασης και να συνυφαίνονται με τη γενική
εκπαιδευτική διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό, το νομοσχέδιο για την Ειδική
Εκπαίδευση θα συνταχθεί από μηδενική βάση, με συνεξέταση των προτάσεων όλων των
εμπλεκόμενων φορέων και κυρίως των γονέων.
Στην υπόθεση της εκπαίδευσης
των παιδιών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, θέλουμε τους
γονείς και τους εκπαιδευτικούς συμμέτοχους και συμμάχους. Σας ευχαριστώ για την
πρόσκληση σας και χαίρομαι που είμαι σήμερα μαζί σας σε μια τόσο σημαντική
συζήτηση για το μέλλον των παιδιών μας
με ειδικές ικανότητες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου