Παρασκευή
4/7/2014
Τοποθέτηση της Ευγενίας
(Τζένης) Βαμβακά Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ
στην επίκαιρη επερώτηση της
Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ για την ανεργία των ναυτικών
Πρωτολογία
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Το λόγο
έχει η Βουλευτής Β΄ Πειραιά κ. Ευγενία Βαμβακά.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Η σημερινή συζήτηση αναφέρεται στο πλέον βασικό
κεφάλαιο της ελληνικής ναυτιλίας, τους Έλληνες ναυτικούς, σε ένα επάγγελμα που
τείνει να εξαφανιστεί, ειδικά στην ποντοπόρο ναυτιλία, στερώντας από τη χώρα
μας όχι μόνο τις θέσεις εργασίας που αντιστοιχούν σε αυτό, αλλά και ένα
σημαντικό απόθεμα τεχνογνωσίας, που δεν αφορά μόνο στη διαχείριση του πλοίου,
αλλά μεταφέρεται και στα γραφεία μέσω των αρχικαπετάνιων και αρχιμηχανικών και
άλλων στελεχών.
Με το θέμα της απασχόλησης των
Ελλήνων ναυτικών συνδέεται στενά το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης. Ο ρόλος της
ναυτικής εκπαίδευσης είναι σημαντικός και γι’ αυτό μας προκαλεί ανησυχία το
γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια και παρά τις σημαντικές προσπάθειες που
καταβάλλει το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό στις ΑΕΝ και στο ΚΕΣΕΝ, η
ναυτική εκπαίδευση έχει μπει σε τροχιά συνεχούς υποβάθμισης και απαξίωσης.
Εξαιρετικά σοβαρά είναι τα
προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία των σχολών. Τα προβλήματα εστιάζονται
στις κτηριακές εγκαταστάσεις, στις ελλείψεις στις υλικοτεχνικές υποδομές, στο
μηχανολογικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό, στα τεράστια κενά στην κάλυψη
στοιχειωδών αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και σε διοικητικό, ακόμη και
στην προσαρμογή της βιβλιογραφίας στις σημερινές τεχνολογικές και επιστημονικές
εξελίξεις στο χώρο της ναυτιλίας.
Όλα τα παραπάνω προβλήματα σε
συνδυασμό με τις δυσκολίες εξεύρεσης εργασίας, το μαραθώνιο και το Γολγοθά των
σπουδαστών και κυρίως των γυναικών να εξασφαλίσουν ένα χρόνο πρακτικής
εκπαίδευσης, ιδιαίτερα το δεύτερο εξάμηνο, που δεν είναι επιδοτούμενο για τις
ναυτιλιακές εταιρείες, την αντιμετώπιση και τη μεταχείριση των δοκίμων στα
πλοία ως εργαζομένων για κάθε εργασία, είναι παράγοντες που δημιουργούν τη φυγή
των νέων από το ναυτικό επάγγελμα.
Είναι πιο
απλά τα πράγματα, κύριε Υπουργέ. Ο αριθμός των ελληνικών πλοίων, για να
απασχοληθούν οι σπουδαστές, υπάρχει. Και η νομοθεσία υπάρχει. Αυτό που μένει
είναι να εφαρμόσετε το νόμο.
Σε όλους
αυτούς τους παράγοντες, βεβαίως, θα πρέπει να συνυπολογίσει κανείς την ανεργία στο
χώρο, την κρίση των ασφαλιστικών ταμείων, την υποβάθμιση των συνθηκών ζωής στα
πλοία. Για όλους αυτούς τους λόγους σήμερα, από τους εισακτέους της ΑΕΝ μόνο το
50% συνεχίζει τη σταδιοδρομία του στα πλοία.
Χρειάζεται,
λοιπόν, ένας αποτελεσματικός σχεδιασμός για τη ναυτική εκπαίδευση, που θα
ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της ναυτιλίας. Ο μόνος σχεδιασμός που
γίνεται από πλευράς Υπουργείου αφορά στην αύξηση του αριθμού των εισακτέων στις
ακαδημίες. Αυτό ασφαλώς γίνεται για την εξυπηρέτηση των απαιτήσεων των
εφοπλιστών, που θέλουν αύξηση του αριθμού των Ελλήνων ναυτικών, ώστε να πέσει
το ύψος των αποδοχών στην ποντοπόρο κυρίως ναυτιλία λόγω υψηλής προσφοράς
εργατικού δυναμικού. Ο αριθμός των εισακτέων δεν πρέπει να αγνοεί τις ανάγκες
της αγοράς εργασίας. Στη δευτερολογία θα
συνεχίσω με τις προτάσεις μας. Ευχαριστώ πολύ.
Δευτερολογία
Θα παραμείνω στην Ναυτική Εκπαίδευση.
Ένας κατάλληλος σχεδιασμός απαιτεί και
πόρους που θα πρέπει να διατεθούν στη ναυτική εκπαίδευση και οι οποίοι συνεχώς
μειώνονται καθώς μειώνονται και τα έσοδα του Κεφαλαίου Ναυτικής Εκπαίδευσης που
προϋποθέτει αποτελεσματική και διαφανή διαχείριση των πόρων του. Επίσης οι
προϋπολογισμοί των μνημονίων τα τελευταία χρόνια διαθέτουν ελάχιστα έως
μηδαμινά ποσά για τη στήριξη της ναυτικής εκπαίδευσης, αδιαφορώντας για το
γεγονός ότι η μη στήριξη της και η μείωση των θέσεων απασχόλησης των ελλήνων
ναυτικών εν τέλει αποστερεί περισσότερα έσοδα από το ελληνικό δημόσιο, αν
αναλογιστεί κανείς ότι σήμερα, περίπου στα 57 εκατομμύρια ευρώ είναι τα ετήσια
έσοδα του κράτους από τη φορολογία των εναπομεινάντων ελλήνων ναυτικών.
Η λύση για εμάς δεν είναι η ανάθεση της λειτουργίας της ναυτικής
εκπαίδευσης από το δημόσιο στους ιδιώτες. Σε μια εποχή που τα ασθενέστερα
στρώματα πλήττονται από τις κυβερνητικές πολιτικές δεν μπορεί να κληθούν οι
σπουδαστές να πληρώσουν αδρά τις «παροχές» των ιδιωτών.
Είχαμε επισημάνει ότι οι Υπουργικές εξαγγελίες που
έγιναν πριν ενάμιση χρόνο περίπου είναι μη εφαρμόσιμες. Αντίθετα σημαντικά
προβλήματα παρατηρούνται ακόμα και στην αξιοποίηση διαθέσιμων πόρων από το
ΕΣΠΑ. Το είπατε και εσείς πριν.
Γι ΄αυτό προτείνουμε:
-Τη θεσμοθέτηση ενός νέου σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τη ναυτική
εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες και στις απαιτήσεις
ενός ενιαίου σχεδίου πολιτικής για την ανάπτυξη της ναυτικής εκπαίδευσης.
-Προτείνουμε η ναυτική εκπαίδευση να είναι αποκλειστικά δημόσια και
δωρεάν. Το σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης να επεκταθεί και να διευρυνθεί σε όλες
τις ειδικότητες του ναυτικού επαγγέλματος και όχι μόνο στους αξιωματικούς.
-Η διδακτέα ύλη, οι υλικοτεχνικές
υποδομές, ο μηχανολογικός εξοπλισμός σε ΑΕΝ και ΚΕΣΕΝ πρέπει να ανταποκρίνονται
στις σημερινές απαιτήσεις που έχουν διαμορφωθεί με την είσοδο νέων πλοίων
σύγχρονης τεχνολογίας σε όλους τους τομείς.
-Οι Α.Ε.Ν να ενταχθούν στην ενιαία δημόσια και δωρεάν Ανώτατη
Πανεπιστημιακή εκπαίδευση, να είναι αποκλειστικά δημόσιοι ισότιμοι φορείς της
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για την παραγωγή Αξιωματικών Ε.Ν.
-Επίσης απαιτείται σχεδιασμός και ενέργειες για την κάλυψη των σημαντικών
κενών που υπάρχουν σήμερα σε εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό.
Ευχαριστώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου