Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Μάθετε πως μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες / Δυσλεξία!!!

Διαγνώστηκε πρόσφατα το παιδάκι σας με Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία και εσείς αρχίσατε αμέσως να ανησυχείτε για το πως θα τα πάει στο σχολείο; Είναι λογικό ως γονείς, να θέλετε το καλύτερο για το παιδί σας αλλά η ακαδημαϊκή επιτυχία, παρόλο που είναι κάτι πολύ σημαντικό, δεν θα πρέπει να είναι σκοπός ζωής. Στόχος θα πρέπει να είναι να νοιώθει το παιδί χαρούμενο και καλά με τον εαυτό του. Με πολλή ενθάρρυνση και με την κατάλληλη στήριξη θα μπορέσει το παιδάκι σας να χτίσει μια ισχυρή προσωπικότητα και αυτοπεποίθηση, για να μπορέσει να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις της ζωής.
     Καθώς ψάχνετε να βρείτε με ποιο τρόπο μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας με Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία να θυμάστε ότι ουσιαστικά πρέπει να βρείτε τρόπους να το βοηθήσετε για να βοηθηθεί το ίδιο από μόνο του. Δεν μπορείτε να “θεραπεύσετε” τις Μαθησιακές του Δυσκολίες ή τη Δυσλεξία που παρουσιάζει. Μπορείτε, όμως, να το εφοδιάσετε με τα κατάλληλα συναισθηματικά και κοινωνικά εφόδια, για να μπορεί να αντιμετωπίζει τις καθημερινές προκλήσεις. Μην ξεχνάτε ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιδράτε σε μια πρόκληση έχει μεγάλο αντίκτυπο στο παιδί. Μια καλή συμπεριφορά δεν θα λύσει τα προβλήματα που προκύπτουν απο τις Μαθησιακές Δυσκολίες ή τη Δυσλεξία αλλά σίγουρα θα δώσουν στο παιδί θάρρος και κουράγιο με την σκέψη οτι όλα αντιμετωπίζονται και ότι τελικά θα επιτύχει σε αυτό που το ίδιο θέλει.
Συμβουλή 1η: Επικοινωνήστε με το σχολείο του
Εφόσον το παιδάκι σας έχει διαγνωσθεί με Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία, το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνετε είναι να έρθετε σε επαφή με το σχολείο του και τους δασκάλους του, με σκοπό να συζητήσετε απο κοινού τις δυσκολίες που παρουσιάζει το παιδί τόσο σε μαθησιακό όσο και σε συμπεριφοριστικό επίπεδο καθώς και τους κοινούς σας μαθησιακούς στόχους. Πρέπει να δουλεύετε ως ομάδα με κοινούς στόχους και προοπτικές, με σκοπό να αποφευχθεί η σύγχυση στο παιδί.

Συμβουλή 2η: Αναγνωρίστε με ποιο τρόπο το παιδί σας μαθαίνει

     Ο κάθε άνθρωπος με ή χωρίς Μαθησιακές Δυσκολίες μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Κάποιος κατακτά τη μάθηση μέσω την οπτικής οδού (οπτικός τύπος), άλλος μέσω της ακουστικής οδού (ακουστικός τύπος) και άλλος μέσω της πράξης ή της κίνησης (κιναισθητικός τύπος). Πρέπει, πρωτίστως, να διαπιστώσετε με ποιό τρόπο το παιδί σας μαθαίνει και στη συνέχεια να δείτε πως μπορείτε να το βοηθήσετε.

Είναι οπτικός τύπος αν:
·         μαθαίνει καλύτερα βλέποντας ή διαβάζοντας κάτι
·         τα πηγαίνει καλά όταν εξετάζεται γραπτά και όχι προφορικά
·         τον βοηθάνε πολύ οι γραπτές σημειώσεις, τα διαγράμματα οι χάρτες και οι εικόνες
·         του αρέσει να ζωγραφίζει, να διαβάζει και να γράφει
·         μπορεί να είναι καλός στο συλλαβισμό λέξεων
Συμβουλές μελέτης για οπτικούς τύπους:
·         χρησιμοποιήστε βιβλία, βίντεο και κάρτες
·         γράψτε και υπογραμμίστε με έντονα και διαφορετικά χρώματα
·         δημιουργήστε διαγράμματα και πλάνα
·         χρησιμοποιήστε ζωγραφιές (κατά προτίμηση έγχρωμες)
Είναι ακουστικός τύπος αν:
·         μαθαίνει καλύτερα ακούγοντας κάτι
·         τα πηγαίνει πολύ καλά στις προφορικές εξετάσεις
·         επωφελείται από τις παραδόσεις μέσα στην τάξη, τις προφορικές οδηγίες και τις ομάδες μελέτης
·         μπορεί να του αρέσει η μουσική, οι ξένες γλώσσες καθώς και το θέατρο
Συμβουλές μελέτης για ακουστικούς τύπους:
·         διαβάστε τις σημειώσεις ή το μάθημα δυνατά
·         χρησιμοποιήστε συνώνυμες λέξεις και επαναλήψεις λέξεων για απομνημόνευση
·         μελετήστε μαζί με άλλους μαθητές και συζητήστε το μάθημα, που διαβάζετε
·         ηχογραφήστε το μάθημα και ακούστε το πολλές φορές
Είναι κιναισθητικός τύπος αν:
·         μαθαίνει καλύτερα κάνοντας πράξη αυτό που πρέπει να μάθει κινώντας παράλληλα τα μέλη του σώματός του
·         τα πηγαίνει καλά όταν πρέπει να κινηθεί, να πιάσει, να αγγίξει και να εξερευνήσει κάτι με σκοπό να το μάθει
·         επωφελείται από κινητικές δραστηριότητες, εργαστηριακά μαθήματα, θεατρικά σκέτς και εκδρομές
·         μπορεί να του αρέσει το θέατρο, τα αθλήματα, ο χορός και οι πολεμικές τέχνες
Συμβουλές μελέτης για κιναισθητικούς τύπους:
·         χρησιμοποιήστε τα χέρια σας κάνοντας πειράματα και τρισδιάστατο το μάθημα
·         δραματοποιήστε το μάθημα παίζοντας παιχνίδια ρόλων
·         κάνετε συχνά διαλείμματα
·         χρησιμοποιήστε παιχνίδια μνήμης και κάρτες
·         μελετήστε το μάθημα έχοντας μουσική να παίζει στο βάθος

Συμβουλή 3η: Στοχεύστε στο να επιτύχει στη ζωή του και όχι στο σχολείο

     Σίγουρα το να πηγαίνει ένα παιδί καλά στο σχολείο και να φέρνει καλούς βαθμούς είναι επιθυμητό από τους γονείς. Όταν, όμως, γνωρίζουμε οτι ένα παιδί έχει Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία αναμένουμε ότι θα προκύψουν δυσκολίες και στη μαθησιακή του πορεία. Τότε, πρέπει να εστιάσουμε και στους υπόλοιπους τομείς που αφορούν στο παιδί, όπως είναι η ψυχική του κατάσταση, οι σχέσεις του με τους φίλους του και οι κοινωνικές του συμπεριφορές.
     Μια 20ετής μελέτη που έγινε σε άτομα με Μαθησιακές Δυσκολίες ή Δυσλεξία από την παιδική τους ηλικία μέχρι την ενηλικίωσή τους, έδειξε ότι υπάρχουν 6 στοιχεία βασικά, που μπορούν να οδηγήσουν στην “επιτυχία της ζωής”. Αν τα ακολουθήσετε σίγουρα θα δώσετε στα παιδιά σας μια αρκετά μεγάλη ώθηση αισιοδοξίας για ζωή.

1: Αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση
·         ζητήστε απο το παιδί σας να κάνει μια λίστα με τα “δυνατά του σημεία” και τις αδυναμίες του και στη συνέχεια συζητήστε τα
·         ενθαρρύνετε το παιδί να μιλήσει με ενήλικες με Μαθησιακές Δυσκολίες / Δυσλεξία και να συζητήσουν για τις προκλήσεις στη ζωή τους και για τα “δυνατά τους σημεία”
·         πραγματοποιήστε δραστηριότητες, που είναι μέσα στις δυνατότητες του παιδιού, με σκοπό να έχει σημεία επιτυχίας
·         βοηθήστε το παιδί σας να αναπτύξει τα ενδιαφέροντα του. Βλέποντας πως επιτυγχάνει σε έναν τομέα, θα πάρει θάρρος να προσπαθήσει να επιτύχει και σε άλλους τομείς.
2: Να είστε ενεργητικοί
·         συζητήστε με το παιδί σας τα διάφορα προβλήματα, που του παρουσιάζονται, με ποιό τρόπο τα αντιμετωπίζει και πως νοιώθει γι΄ αυτά
·         αν το παιδί σας διστάζει να πάρει απόφαση για κάποια θέματα, μπορείτε να του θέσετε διλήμματα της καθημερινότητας, π.χ. Τι φαγητό να μαγειρέψετε για το δείπνο ή ποιά δραστηριότητα να κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας
·         συζητήστε με το παιδί διάφορα προβλήματα ή καταστάσεις για τις οποίες πρέπει να πάρετε κάποια απόφαση, δείχνοντάς του ότι όλα τα προβλήματα έχουν κάποια λύση αρκεί να δραστηριοποιηθούμε και να κάνουμε κάτι γι' αυτό
3: Επιμονή
·         συζητήστε με το παιδί σας τις περιπτώσεις στις οποίες έδειξε επιμονή απέναντι σε ένα πρόβλημα και κατάφερε να έχει ένα αίσιο αποτέλεσμα
·         συζητήστε για αυτά που επιτυγχάνουμε όταν είμαστε επίμονοι και προσπαθούμε παρά τις δυσκολίες καθώς και όσα χάνουμε όταν τα παρατάμε
·         συζητήστε για τις άλλες επιλογές που έχει το παιδί όταν παρόλο που έχει επιμείνει σε κάτι έχει αποτύχει
4: Θέση στόχων
·         βοηθήστε το παιδί σας να θέσει βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους καθώς και τους τρόπους, για να τους κατακτήσει
·         μιλήστε του για τους δικούς σας βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους καθώς και για όσα κάνατε για να τους κατακτήσετε
·         γιορτάστε το όταν το παιδί σας κατακτά έναν στόχο
     5: Αναζήτηση βοήθειας
·         βοηθήστε το παιδί σας να δημιουργήσει υγιείς σχέσεις. Δείξτε του τι σημαίνει να είσαι καλός φίλος και συγγενής ώστε να ξέρει πως να βοηθήσει ή να ζητήσει βοήθεια απο κάποιον
·         δείξτε στο παιδί σας πως να ζητάει τη βοήθεια του οικογενειακού του περιβάλλοντος
·         δώστε στο παιδί σας παραδείγματα φίλων ή συγγενών, οι οποίοι χρειάστηκαν βοήθεια, τον τρόπο με τον οποίο τη ζήτησαν και τι πέτυχαν με αυτό
     6: Διαχείριση του άγχους
·         βρείτε λέξεις για να χαρακτηρίσετε κάποια συναισθήματα καθώς και να εντοπίσετε τι νοιώθει το παιδί σας σε συγκεκριμένες καταστάσεις
·         ζητήστε απο το παιδί σας να σας πει με ποιες λέξεις θα περιέγραφε το άγχος και αν αναγνωρίζει τις καταστάσεις στις οποίες νοιώθει έτσι
·         ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμμετέχει σε δραστηριότητες, οι οποίες μειώνουν το άγχος, π.χ. μουσική, αθλήματα, χορός

Συμβουλή 4η: Δώστε έμφαση στα στοιχεία, που είναι απαραίτητα για μια καλή ζωή

     Είναι γνωστό σε όλους μας πως το σώμα είναι στενά συνδεδεμένο με το πνεύμα. Για το λόγο αυτό πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην καλή φυσική κατάσταση των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες / Δυσλεξία, ώστε να επιτύχουμε τα μέγιστα δυνατά πνευματικά αποτελέσματα. Ένα παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες / Δυσλεξία, που τρώει, κοιμάται καλά και ασκείται σίγουρα θα έχει καλύτερη πνευματική επίδοση σε σχέση με κάποιο που δεν δίνει ιδιαίτερη έμφαση στους παραπάνω παράγοντες. Πιο συγκεκριμένα:
·         Άσκηση: Η τακτική άσκηση κάνει καλό στο σώμα, στο πνεύμα και στην αποβολή του άγχους. Επίσης βοηθά το παιδί να οργανώνεται και να συγκεντρώνεται. Προσπαθήστε να το εφαρμόσετε σε καθημερινή ολιγόλεπτη βάση παρά 2 φορές την εβδομάδα για πολλές εξαντλητικές ώρες.
·         Διατροφή: Ένα σωστό πρόγραμμα διατροφής θα βοηθήσει το παιδί σας να αναπτυχθεί φυσιολογικά. Ένα διαιτολόγιο πλούσιο σε φρούτα, λαχανικά και άπαχες πρωτεΐνες θα απογειώσει την πνευματική συγκέντρωση του παιδιού σας. Φροντίστε να παίρνει ένα πολύ καλό πρωινό πριν πάει στο σχολείο και να μην μένει νηστικό για περισσότερες από 4 ώρες. Με αυτό τον τρόπο θα μπορέσετε να διατηρήσετε τα επίπεδα της ενέργειάς του στάσιμα.
·         Ύπνος: Είτε το παιδί έχει Μαθησιακές Δυσκολίες είτε όχι, δεν θα μπορεί να αποδώσει αν δεν έχει ξεκουραστεί επαρκώς. Τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο χρόνο ανάπαυσης σε σχέση με τους ενήλικες. Κατά μέσο όρο, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χρειάζονται 11-13 ώρες ύπνου, τα παιδιά σχολικής ηλικίας χρειάζονται 10-11 ώρες και οι έφηβοι 81/2 -10 ώρες. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να διαμορφώσετε ένα πρόγραμμα ύπνου κατάλληλο για το παιδί σας. Επίσης, καλό θα ήταν να κλείνετε οποιεσδήποτε ηλεκτρονικές συσκευές με φωτιζόμενη οθόνη (υπολογιστής, τηλεόραση, iPods, iPads) υπάρχουν μέσα στο δωμάτιο του παιδιού μια με δύο ώρες πριν το βραδινό ύπνο καθώς οι έντονες εναλλαγές φωτός ενεργοποιούν τον εγκέφαλο.

Συμβουλή 5η: Φροντίστε τον εαυτό σας

Πολλές φορές μέσα στην προσπάθειά σας να βοηθήσετε το παιδί σας ξεχνάτε τον εαυτό σας. Εκεί κρύβεται ο κίνδυνος να εξαντληθείτε και να μην μπορείτε να προσφέρετε πια στο παιδί σας ό,τι χρειάζεται. Επίσης, πρέπει να φροντίζετε και τη δική σας συναισθηματική κατάσταση με στόχο να παίρνει και το παιδί το κατάλληλο παράδειγμα ατόμου που ξέρει να διαχειρίζεται το άγχος του να θέτει τους σωστούς στόχους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου