Νεκρή από κάθε ένδειξη ζωής μοιάζει η
Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη στο Πέραμα. Δεν κυκλοφορεί άνθρωπος. Και να σκεφθείτε
ότι κάποτε έσφυζε από ζωή. Εδώ κι έξι μήνες δεν λειτουργεί τίποτα άχρηστες δεξαμενές
και ακίνητοι γερανοί.
Έκλεισαν εξαιτίας του αδιεξόδου που προέκυψε από τη
σύμβαση των υποβρυχίων, η οποία ψηφίστηκε από τη Βουλή. Αν επεκταθεί η Cosco θα χαθεί κι αυτή η μικρή
αλλά αξιόπιστη επένδυση της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
Κάποτε οι
εργασίες στη Ζώνη τροφοδοτούσαν την Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά. Περισσότεροι
από 5.000 εξειδικευμένοι εργάτες δούλευαν μέχρι το 2009. Μαζί τους έβρισκαν
μεροκάματο ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί και μια σειρά από άλλα επαγγέλματα.
Οι δεξαμενές σε αχρηστία, αφού δεν μπορούν να δεχθούν
πλοία διπλού περιβλήματος. Στις αρχές του 2009 διακόπηκαν οι εργασίες εμπορικών
πλοίων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Αιτία, η απόφαση της Ε.Ε. να επιβάλει πρόστιμο
230 εκατ. ευρώ, προβάλλοντας ως αιτιολογικό παράνομες κρατικές επιχορηγήσεις,
που είχαν δοθεί πριν από αρκετά χρόνια.
Ο αποκλεισμός των εμπορικών εργασιών ξεκίνησε στις 5
Ιανουρίου 2002, όταν συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και Ε.Ε. να κλείσουν
οι εγκαταστάσεις. Πέντε μέρες δηλαδή μετά την πώληση των Ναυπηγείων στους
Γερμανούς.
Μέχρι εκείνη τη στιγμή στα Ναυπηγεία του Περάματος
δούλευε ένας μεγάλος αριθμός εργαζομένων, διαφορετικών επαγγελμάτων. Τις
δεξαμενές προσέγγιζαν μεγάλα πλοία. Αν σήμερα ένα εμπορικό πλοίο αποφασίσει να
έρθει στα Ναυπηγεία για εργασίες, θα τα βρει κλειστά. Τα πλοία της ακτοπλοΐας
πηγαίνουν για επισκευές σε γειτονικές χώρες.
Ο εμπορικός
τομέας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά παραμένει κλειστός εδώ και 14 μήνες, ενώ
αβέβαιο είναι το μέλλον των Ναυπηγείων Ελευσίνας που έχουν ενταχθεί στον
πτωχευτικό κώδικα.
Το Πέραμα χρόνια τώρα στηρίχθηκε στη
Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη και την οικοδομή. Εμφάνισε μια τεράστια πληθυσμιακή
αύξηση. Αλλά την τελευταία πενταετία απαξιώθηκαν και τα δύο.
Η κινητήρια δύναμη ήταν η λειτουργία της
Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης. Έτσι εξηγείται η τεράστια ανεργία στην περιοχή. Το
ποσοστό της ανεργίας τα τελευταία τέσσερα χρόνια κυμαίνεται στο 95%.
Οι άνεργοι στη Ζώνη δεν υποστηρίζονται πλέον από τις
αναγκαίες για την επιβίωσή τους προνοιακές δομές, δεν παίρνουν επιδόματα, δεν
έχουν ένσημα και πρόσβαση στην πρωτοβάθμια περίθαλψη.
Τα Ναυπηγεία μετατράπηκαν σε πλυντήριο μαύρου χρήματος.
Και μη ξεχνάμε ότι από τις περίπου 500 επιχειρήσεις που είχαν δραστηριοποιηθεί
στη Ζώνη, απέμειναν γύρω στις δέκα.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν από τις τράπεζες, τις
εργοδοτικές εισφορές, τα πρόστιμα, τους φόρους, τους αργούς ρυθμούς λειτουργίας
της Δικαιοσύνης, την έλλειψη υποδομών και εκσυγχρονισμού της Ζώνης. Δούλευαν
έξι μήνες το χρόνο. Το 60% των αποδοχών τους πήγαινε στο κράτος.
Η επιδίωξή τους είναι η υπογραφή συλλογικής σύμβασης
εργασίας. Ελπίζουν ότι οι εφοπλιστές θα αποφασίσουν θετικά, δίνοντας την έγκρισή
τους. Από αυτούς εξαρτάται. Γιατί από τα 30 ευρώ που χρεώνεται στο Πέραμα η
εργατοώρα, τα 18 αποτελούν εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία και φόρους.
Ορισμένοι κάνουν 50-80 μεροκάματα το χρόνο,
προσπαθώντας να καλύψουν τον ασφαλιστικό τους φορέα. υπογράφουν μία ατομική
σύμβαση που αναφέρει ότι αν μείνουν ακόμα και τρεις μήνες απλήρωτοι δεν έχουν
δικαίωμα απεργίας.
Χρειάζεται να δημιουργηθεί ένας ενιαίος δημόσιος φορέας
διαχείρισης της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, με τη συμμετοχή όλων των όμορων
δήμων, του ΟΛΠ, του Πανεπιστημίου Πειραιά, των σωματείων εργαζομένων και των
τοπικών Επιμελητηρίων.
Χρειάζεται άλλου τύπου διαχείριση, αλλά και
εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων και ίδρυση σχολών μαθητείας ναπηγοεπισκευαστικής
βιομηχανίας. Είναι προτεραιότητες στο Πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.
Εμείς θα μεταβιβάσουμε την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων
Σκαραμαγκά-Ελευσίνας στο δημόσιο φορέα, με το αναγκαίο νομοθετικό πλαίσιο, ώστε
να αποδεσμευτούν από περιορισμούς και εξαρτήσεις που υφίσταται από προηγούμενες
εθνικές και ευρωπαϊκές αποφάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου