Τετάρτη 27 Αυγούστου 2014

Τοποθέτηση της Τζένης Βαμβακά, Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της 28ης Αυγούστου για τις ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ των φοιτητών σε ΑΕΙ-ΤΕΙ (από τα πρακτικά της επιτροπής).


26/8/2014: 
Τοποθέτηση της Τζένης Βαμβακά Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ στην  Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τις ΔΙΑΓΡΑΦΕΣ των φοιτητών σε ΑΕΙ-ΤΕΙ (από τα πρακτικά της επιτροπής).

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Το λόγο έχει η κυρία Βαμβακά.

ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Εγώ δεν θα μιλήσω για το σχέδιο νόμου, έχω μιλήσει δύο φορές στις προηγούμενες συνεδριάσεις, θα μιλήσω για το θέμα των διαγραφών.
Σε περίοδο κρίσης, δεν νοείται η Κυβέρνηση να φέρνει τέτοια μέτρα, που να ενισχύουν την πειθαρχία, την τιμωρία και τέλος τη διαγραφή. Κατά την άποψή μου, οι αιτίες  που ο Υπουργός προτείνει τις διαγραφές είναι οι εξής.
 Πρώτον, καταρχήν οικονομικός. Θέλει να μειώσει και άλλο το ήδη ελάχιστο ποσό που δαπανά για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και αυτό θα το καταφέρει με τη μείωση των φοιτητών, η οποία θα φέρει τη μείωση ή τη μη πρόσληψη νέων καθηγητών. Άλλωστε, έχει αναφέρει και ο ίδιος ο Υπουργός, ότι πρέπει να αλλάξει η αναλογία φοιτητών – διδασκόντων και με αυτό τον τρόπο θα δικαιολογηθεί και η απόλυση των διοικητικών υπαλλήλων.
Δεύτερον, ο λόγος είναι πειθαρχικός. Με αυτόν τον τρόπο πιέζει την ελληνική οικογένεια και τον έλληνα φοιτητή να τελειώσει γρήγορα τις σπουδές του ή να τις εγκαταλείψει. Ο Υπουργός, δεν αναλογίζεται καν, πως η οικογένεια μπορεί να έχει οικονομικά προβλήματα και τα παιδιά, ενδεχομένως να δουλεύουν και να έχουν διακόψει τις σπουδές τους. Δηλαδή, δημιουργεί μια πειθαρχική νοοτροπία στους φοιτητές, στη ήδη επιβαρυμένη ψυχολογία που έχουν οι ελληνικές οικογένειες.
Τρίτον, διαλύει το φοιτητικό κίνημα και συρρικνώνει τα δικαιώματα αντίδρασης των φοιτητών. Είναι προφανές ότι, εάν ισχύσει το ν+2, περί διαγραφής φοιτητών, που προωθείτε εσείς, οι φοιτητές δεν θα έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν για κανένα σημαντικό ζήτημα, καθώς υπό την πίεση του χρόνου περάτωσης των σπουδών, δεν θα έχουν καμία δυνατότητα παρέμβασης και κοινωνικής δράσης μέσα από πανεπιστημιακές συλλογικότητες και το μόνο που θα τους νοιάζει είναι να μην διαγραφούν.
Να θέσω ένα ερώτημα, για ποιο λόγο να διαγραφεί ένας φοιτητής, για παράδειγμα του Πολυτεχνείου στα έξι χρόνια, τη στιγμή που ο μέσος όρος περάτωσης σπουδών είναι στα επτά χρόνια. Την ίδια στιγμή που ο ίδιος δεν κοστίζει ούτε ένα ευρώ στο κράτος. Όπως βλέπετε έχουμε μια τελείως διαφορετική αντίληψη από τη δική σας και κάνουμε πραγματικά μεγάλη προσπάθεια να συνεννοηθούμε μαζί σας για το συλλογικό καλό, αλλά πραγματικά δεν είστε διατεθειμένοι να κάνετε τίποτα πάνω σε αυτό.
Εμείς έχουμε μια καθαρή θέση, την οποία απεικονίζουμε πάνω στην τροπολογία που καταθέσαμε και με την οποία υποστηρίζουμε ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία διαγραφή, αλλά μόνο παραίτηση του φοιτητή με τη θέλησή του, δηλαδή εάν δεν πάει ο ίδιος να γραφτεί σε δύο συνεχόμενα εξάμηνα. Επίσης αυτό δεν θα ισχύσει αναδρομικά, αλλά από εδώ και στο εξής.
Επίσης άλλο ένα σοβαρό σημείο είναι η εκπαίδευση των ΑμεΑ φοιτητών στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Χρειάζεται ειδική μέριμνα για την ολοκλήρωση των σπουδών τους με οικονομική ενίσχυση βοηθητικών δραστηριοτήτων και προσβασιμότητα στα Ιδρύματα, γιατί λόγω οικονομικών προβλημάτων αναγκάζονται πολλές φορές να διακόψουν τις σπουδές τους. Έτσι πολλοί από τους φοιτητές ΑμεΑ είναι υπό διαγραφή αυτή τη στιγμή, ενώ ξέρουμε ότι χρειάζονται περισσότερο χρόνο λόγω των προβλημάτων τους ώστε να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα σπουδών τους. Πού είναι η μέριμνα του Υπουργείου εδώ; Το κράτος έχει υποχρέωση να δημιουργεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις και τις υλικοτεχνικές υποδομές για τους φοιτητές ΑμεΑ, ώστε να μπορούν να έχουν τη δυνατότητα της πρόσβασης και της εκπαίδευσης στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ.
Τέλος όσον αφορά την τροπολογία που κατέθεσε το ΚΚΕ και αφορά τα ΑμεΑ και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θεωρούμε ότι κινείται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να προσεχθεί η διατύπωση της τελευταίας πρότασης, της τελευταίας παραγράφου, δηλαδή να απαλειφθεί η φράση: «για αυτήν την κατηγορία φοιτητών, σπουδαστών», γιατί πρέπει για όλους να μην υπάρχουν διαγραφές. Ευχαριστώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου