Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2014

16 10 14-ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΤΖΕΝΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑ ΣΤΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕ...



16 10 14-ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΤΖΕΝΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑ  ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΓΙΑ Σ/Ν ΕΤΑΚ 

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΤΑΛΙΑΔΟΥΡΟΣ (Προεδρεύων των Επιτροπών): Το λόγο έχει η κυρία Βαμβακά.
ΕΥΓΕΝΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, η πολιτική ηγεσία με πρόσχημα την εξυγίανση της εκπαίδευσης δια βίου μάθησης προβαίνει σε πρακτικές που δυναμιτίζουν την ομαλή ολοκλήρωση των ερευνητικών έργων, αδιαφορώντας για το εύρος των επιπτώσεων.
Οι πρακτικές αυτές υποδηλώνουν απροκάλυπτα αδυναμία ή εμπρόθετη αποφυγή συγκρότησης μιας εθνικής στρατηγικής έρευνα και τεχνολογικής ανάπτυξης, η οποία θα αποτελέσει τον πυλώνα για ένα μακρόπνοο αναπτυξιακό προσανατολισμό της χώρας μας.
Έχετε επιλέξει να αγνοήσετε την καθοριστική συμβολή ενός ισχυρού ερευνητικού τομέα αναγκαίου στην οικονομία, ιδιαίτερα για τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από την οικονομική κρίση, όπως είναι η χώρα μας.
Έχετε επιβάλει δραστικές περικοπές του προϋπολογισμού στον τομέα της έρευνας και τεχνολογίας, οι οποίες καθιστούν την Ελλάδα πιο ευάλωτη τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.
Απαιτούνται χρόνος και πόροι για την κατάρτιση των ερευνητών.
Μένετε θωρακισμένοι πίσω από την ευρωπαϊκή Οδηγία για μείωση του εργατικού δυναμικού στο δημόσιο τομέα και έχετε επιβάλει δραστικές περικοπές προσλήψεων στα δημόσια ερευνητικά ιδρύματα και πανεπιστήμια.
Οι νέοι επιστήμονες αποθαρρυμένοι  από την έλλειψη ευκαιριών και την εγγενή αβεβαιότητα των αλλεπάλληλων συμβάσεων ορισμένου χρόνου επιλέγουν να εγκαταλείψουν την επιστημονική έρευνα χωρίς δυνατότητα επιστροφής σε αυτήν και πολλές φορές να μεταναστεύσουν. Είναι πολλά τα παραδείγματα που έχουμε δει μέχρι τώρα.
Έτσι συρρικνώνεται το εξειδικευμένο ερευνητικό δυναμικό. Αυτή η έξοδος επιστημόνων δημιουργεί ένα νέο έλλειμμα στον τομέα της τεχνολογίας, της καινοτομίας και της επιστημονικής ανακάλυψης, που αφορά την Ελλάδα, αλλά και την Ευρώπη στο σύνολό της.
Είναι σημαντική η συνέργεια μεταξύ έρευνας και εκπαίδευσης. Έχετε συρρικνώσει τη χρηματοδότηση της έρευνας τα δημόσια πανεπιστήμια υπονομεύοντας συνολικά την ποιότητά τους και  απειλώντας το ρόλο τους ως υπερασπιστών των ίσων ευκαιριών.

Η έρευνα δεν υπάρχει μόνον για να υπηρετεί την οικονομία, αλλά να προωθεί την γνώση και την κοινωνική πρόνοια, συμπεριλαμβάνοντας και εκείνους που δεν διαθέτουν τους πόρους για να πληρώσουν τον λογαριασμό. Το σχέδιο νόμου μεταξύ άλλων δεν αντιστοιχεί στην Αιτιολογική του Έκθεση και αυτό δείχνει, την προχειρότητα και την βιασύνη για να περάσει. Δηλαδή, δεν αντιστοιχεί στην Έκθεση δημόσιας διαβούλευσης που έγινε πριν από μήνες σε ένα αρχικό νομοσχέδιο ΕΤΑΚ, είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και αφαιρεί και τον έλεγχο του Κοινοβουλίου. Αυτό, εμείς θεωρούμε ότι είναι κάτι πολύ σοβαρό, όπως στο θέμα κατάργησης, διάσπασης, συγχώνευσης Ερευνητικών Κέντρων αλλά και των Ινστιτούτων.
Μάλιστα με ένα προεδρικό διάταγμα, θα γίνονται όλα αυτά και εδώ υπάρχει μία αντίφαση, αλλού στις αρμοδιότητες της ΓΓΕΤ και σε κάποιο άλλο άρθρο οι Υπουργοί θα προτείνουν και θα βγαίνει το προεδρικό διάταγμα. Εντωμεταξύ το προεδρικό διάταγμα θα ορίζει κατά περίπτωση ακόμη και τα σχετικά με την οικονομική διαχείριση και τον οικονομικό έλεγχο των Ερευνητικών Κέντρων. Δηλαδή, θα υπάρχουν άλλα μέτρα και άλλα σταθμά. Που θα είναι η διαφάνεια σε όλα αυτά; Μας κάνει εντύπωση μάλιστα ότι τα Τ.Ε.Ι., δεν περιλαμβάνονται εδώ, δεν εμφανίζονται πουθενά σε αυτό το νομοσχέδιο, παρά μόνον ως αναφορά ότι κάποιος από την σύνοδο των Προέδρων των Τ.Ε.Ι. θα συμμετέχει σε μία Επιτροπή. Δηλαδή, δεν θεωρούνται καν Οργανισμοί που κάνουν έρευνα. Επίσης, τα πανεπιστήμια, το ίδιο, αλλά έστω αυτά εμφανίζονται μέσα στο νομοσχέδιο.
Αυτό που χρειάζεται σήμερα δεν είναι ένα νομοσχέδιο ακόμη, αλλά χρειάζεται η διασφάλιση πόρων, χρειάζεται ένα ειδικό επιχειρησιακό πρόγραμμα για την έρευνα και την τεχνολογική ανάπτυξη αλλά και την καινοτομία και όχι την δημιουργία ερευνητικών επιχειρήσεων.
Η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας αποκτάει υπέρ-αρμοδιότητες υπουργείου και νομοθέτη ταυτόχρονα. Δηλαδή, είναι ελεγκτής και ρυθμιστής των πάντων και πολλές φορές είναι ταυτόχρονα και ελεγχόμενος. Ακόμη και εκπαιδευτικό έργο θα παράγει, θα δίνει διπλώματα, θα έχει μία σχολή, θα δίνει διπλώματα για δικηγόρους ευρεσιτεχνίας. Έχει γίνει ποτέ μία αξιολόγηση για να δούμε, τι δυνατότητες έχει αυτή η Γραμματεία;

Τελειώνοντας, το σχέδιο νόμου έτσι όπως είναι αυτή την στιγμή δεν μπορεί να ψηφιστεί τουλάχιστον από εμάς αν δεν ακούσουμε τους Φορείς, αλλά και τι θα μας πούνε στην διαβούλευση που θα έχουμε.
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου