Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

Λίστα ελέγχου δυσλεκτικών νηπίων

     Η ακόλουθη λίστα ελέγχου μπορεί να δείξει αν ένα νήπιο (4 - 6 ετών) είναι Δυσλεκτικό ή όχι.
  Δεν είναι απαραίτητο ότι ένα νήπιο θα έχει όλες αυτές τις δυσκολίες. Ωστόσο, αν αυτές οι δυσκολίες εξακολουθούν να υφίστανται και πέρα από την ηλικία στην οποία ένα νήπιο πρέπει να τις έχει ξεπεράσει, τότε ενδέχεται να έχει Δυσλεξία και οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε έναν ειδικό.

1.      Υπάρχει ιστορικό Μαθησιακών Δυσκολιών στην οικογένεια;
2.      Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ομιλία, τραυλισμό ή δυσνόητο λόγο;
3.      Δυσκολεύεται να ντυθεί, να βάλει το σωστό παπούτσι στο κατάλληλο πόδι, να κουμπώσει τα κουμπιά ή το φερμουάρ ή τα κορδόνια του;
4.      Του αρέσει να ακούει ιστορίες αλλά αδιαφορεί για το γραπτό κείμενο;
5.      Συνήθως τα άτομα που το συναναστρέφονται λένε ότι είναι τεμπέλικο και ότι δεν προσέχει;
6.      Παραπατάει ή χτυπάει ή πέφτει κάτω όταν παίζει;
7.      Πιάνει εύκολα την μπάλα όταν κατευθύνεται προς αυτό;
8.      Μπορεί να κάνει κουτσό;
9.      Μπορεί να χτυπήσει παλαμάκια ακολουθώντας τον ρυθμό ενός τραγουδιού;
10.  Μπερδεύει συχνά κατά λάθος το μπλε με το πράσινο και το κόκκινο με το κίτρινο;
11.  Ψάχνει συχνά για την λέξη που θέλει να πει;
12.  Κάποιες φορές χρησιμοποιεί άλλη λέξη από αυτήν που θέλει να πει;
13.  Μπερδεύει το πάνω με το κάτω και το δεξιά με το αριστερά;
14.  Μπορεί να διαχωρίσει ποιά λέξη δεν ταιριάζει ανάμεσα σε ελάχιστα ζεύγη λέξεων,
π.χ. "βόδι" - "μάτι" - "πόδι";
15.  Πιάνει πολύ σφιχτά το μολύβι ή το στυλό;
16.  Μπορεί να περάσει σωστά τις χάντρες σε ένα κορδόνι με την εξής σειρά: κόκκινο - πράσινο - μπλε - κόκκινο - πράσινο - μπλε;
17.  Μπορεί να τοποθετήσει αντικείμενα σε μια ακολουθία;
18.  Μπορεί να κάνει ποιηματάκι;
19.  Μπορεί να μετρήσει σωστά μέχρι το 10;
20.  Μπορεί να πει με τη σειρά τις ημέρες της εβδομάδας;
21.  Μπορεί να πει την αλφαβήτα;
22.  Διαθέτει γρήγορη και πρωτότυπη σκέψη;
23.  Έχει κλίση προς την δημιουργικότητα και την τέχνη;
24.  Του αρέσουν τα κατασκευαστικά παιχνίδια, π.χ. τουβλάκια ή lego ή τηλεκατευθυνόμενα;
25.  Δείχνει έξυπνο αλλά αδυνατεί να κάνει ορισμένα πράγματα;

Λίστα ελέγχου Δυσλεκτικών παιδιών


 Η ακόλουθη λίστα ελέγχου μπορεί να δείξει αν ένα παιδί (6+ ετών) είναι Δυσλεκτικό ή όχι.
  Δεν είναι απαραίτητο οτι ένα παιδί θα έχει όλες αυτές τις δυσκολίες. Ωστόσο, αν αυτές οι δυσκολίες εξακολουθούν να υφίστανται και πέρα απο την ηλικία στην οποία ένα παιδί πρέπει να τις έχει ξεπεράσει, τότε ενδέχεται να έχει Δυσλεξία και οι γονείς θα πρέπει να απευθυνθούν σε έναν ειδικό.

     Όταν το παιδί διαβάζει:
1.      Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν οπτικά: "π" - "τ", "ξ" - "ζ", "α" - "ο";
2.      Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ακουστικά: "φ" - "θ", "δ" - "β", "σ" - "ζ";
3.      Αντιστρέφει τη λέξη: "αν" - "να", "όλα" - "άλο";
4.      Μετακινεί γράμματα μέσα στη λέξη: "καρέκλα" - "καλέκρα", "πληρώνω" - "πρηλώνω";
5.      Διαβάζει μια λέξη σωστά και στη συνέχεια του κειμένου τη διαβάζει λάθος;
6.      Μετακινεί τις λέξεις μέσα στην πρόταση: " Η μπάλα είναι κάτω απο το τραπέζι." - "Το τραπέζι είναι κάτω απο τη γάτα.";
7.      Μπερδεύει μικρές λεξούλες μεταξύ τους: "από", "προς", "οτι", "που";
8.      Χάνει συχνά την σειρά την οποία διαβάζει και πάει στην πιο κάτω και μετά επιστρέφει στην πιο πάνω ή μπερδεύεται;
9.      Διαβάζει κανονικά αλλά δεν καταλαβαίνει τι λέει το κείμενο;

     Όταν το παιδί γράφει (ακόμη και μετά απο συχνές επαναλήψεις και καθοδηγήσεις):
1.        Δεν ξέρει αν πρέπει να χρησιμοποιήσει το δεξί ή το αριστερό του χέρι;
2.        Δεν χρησιμοποιεί τα κεφαλαία γράμματα ή τα τοποθετεί σε λάθος θέσεις (π.χ. μέσα στην πρόταση);
3.        Τα γράμματα και οι αριθμοί που γράφει είναι δυσανάγνωστοι;
4.        Κολλάει όλες τις λέξεις μαζί χωρίς να αφήνει περιθώρια και οι γραμμές, που γράφει, έχουν κατεύθυνση προς το κάτω ή προς το πάνω μέρος της σελίδας;
5.        Παραλείπει τα σημεία στίξεως ή τα τοποθετεί σε λάθος σημείο μέσα στην παράγραφο;

     Διάφορα συμπτώματα:
1.      Υπάρχει οικογενειακό ιστορικό Δυσλεξίας ή Μαθησιακών Δυσκολιών ή σχετικών προβλημάτων;
2.      Είχε αργή ανάπτυξη;
3.      Διασπάται εύκολα η προσοχή του;
4.      Μπερδεύει το "αριστερό" με το "δεξί, την "ανατολή" με τη "δύση", το "πάνω από" με το "κάτω από";
5.      Πιάνει το μολύβι πολύ σφιχτά ή με περίεργο τρόπο;
6.      Δυσκολεύεται να μάθει την ώρα;
7.      Δυσκολεύεται να δέσει τα κορδόνια του;
8.      Δυσκολεύεται αν συγκρατήσει στη μνήμη του γραπτές λέξεις ή οδηγίες για σύντομο χρονικό διάστημα;
9.      Εμφανίζει μεικτή πλευρίωση (π.χ. χρησιμοποιεί το δεξί χέρι για να γράφει, το αριστερό για να κόβει, το αριστερό πόδι για να κλωτσάει);
10.  Δυσκολεύεται όταν αντιγράφει από τον πίνακα;
11.  Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα (το μείον με το συν);
12.  Δυσκολεύεται να ακολουθήσει πάνω απο μία εντολές τη φορά;
13.  Δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το λεξικό ή τον τηλεφωνικό κατάλογο;
14.  Δυσκολεύεται να ακολουθεί μια λογική εξέλιξη σε χρόνο (ημέρες / μήνες /) ή την αλφαβήτα ή τους αριθμούς;

Όσο πιο σύντομα διαγνωσθεί η Δυσλεξία, τόσο πιο έγκυρα και ασφαλώς θα βοηθηθεί το παιδί στο σπίτι και στο σχολείο. Παρόλο που δεν υπάρχει θεραπεία για τη Δυσλεξία, η έρευνα έχει δείξει πως με την κατάλληλη βοήθεια και καθοδήγηση οι δυσκολίες μπορούν να ξεπεραστούν ως ένα βαθμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου