Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

Ο αυτισμός έχει τρία φάσματα:

Τον κλασικό αυτισμό, το σύνδρομο Asperger και την εκτεταμένη διαταραχή της ανάπτυξης. Τα δύο τελευταία θα τα αναλύσω σε διαφορετική ανάρτηση. ο αυτισμός περιγράφεται σαν σύνδρομο, που στην βάση του διακρίνεται μια σοβαρή, διάχυτη ή καθολική αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία επηρεάζει πολλές και διαφορετικές όψεις της ζωής του ατόμου.
Πιο απλά ο αυτισμός είναι μια ισόβια  διαταραχή στην σκέψη, την ομιλία ,το συναίσθημα και την συμπεριφορά, η οποία εμποδίζει τα άτομα να καταλαβαίνουν σωστά όσα βλέπουν, ακούν και γενικά αισθάνονται.
Έτσι το αυτιστικό παιδί και άτομο αδιαφορεί για το ανθρώπινο του περιβάλλον, απομονώνεται σε ένα δικό του συναισθηματικό και πνευματικό κόσμο και αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα στις κοινωνικές σχέσεις, την επικοινωνία και την συμπεριφορά του.

Χαρακτηριστικά του αυτιστικού παιδιού :

Έχει τεράστια δυσκολία στην επικοινωνία. Μιλάει στο δεύτερο (εσύ) και τρίτο (αυτός ) πρόσωπο ακόμα και όταν αναφέρεται στον εαυτό του. Για παράδειγμα, το ρωτάς τι κάνεις τώρα; και απαντάει εσύ τώρα παίζεις ή αυτός τώρα παίζει.
Ο λόγος του είναι ηχολαλικός. Δηλαδή επαναλαμβάνει λέξεις, η φράσεις η το τελευταίο μέρος μιας φράσης από αυτά που του λες, με τρόπο σταθερό και μονότονο. Άλλες φορές χρησιμοποιεί λέξεις που δεν υπάρχουν.
Ο διάλογος με ένα αυτιστικό παιδί είναι αδύνατον να συμβεί, καθώς η ομιλία του δεν διαμορφώνει κλίμα επικοινωνίας.
Το αυτιστικό παιδί μπορεί να μιλά σποραδικά ή να μην μιλά καθόλου για μεγάλα διαστήματα. Η εμφάνιση ομιλίας πριν τα 5 χρόνια είναι καλό σημάδι. Αν δεν μιλήσει ως τότε δύσκολα θα μιλήσει αργότερα.
 Δυσκολεύετε πάρα πολύ στην κοινωνική επικοινωνία. Δεν αντιλαμβάνεται την εξωλεκτική επικοινωνία με τους άλλους ( εκφράσεις προσώπου, τόνος φωνής, βλεματική επαφή κλπ), δεν έχει την δυνατότητα να κάνει διαπροσωπικές σχέσεις και να αναπτύξει συναισθηματική επαφή με τους γύρω του.
Βασικό σύμπτωμα αυτισμού είναι η παράξενες επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές του παιδιού, με ψυχαναγκαστικό τρόπο, βασανιστικό, τόσο για το ίδιο όσο και για την οικογένεια του. Για παράδειγμα, όρθιο ή καθιστό ακουμπώντας στον τοίχο ή σε κάποιο έπιπλο,  κουνάει το κεφάλι του μπρος πίσω σαν εκκρεμές. Τις περισσότερες φορές κινείται καθισμένο μπρος, πίσω, σπάνια αριστερά δεξιά.
Χαρακτηριστικό βάδισμα και παράξενες κινήσεις των χεριών. Τεντωμένα χέρια και τα κουνάει πάνω κάτω.
Συσπάσεις των μυών του προσώπου, συνεχόμενο ανοιγόκλεισμα του στόματος , μισοκλείσιμο των ματιών, διάφορες γκριμάτσες.
Έχει ιδιαίτερη σχέση με κάποια αντικείμενα και αν του τα στερήσεις τα αναζητά εναγωνίως.
Συνήθως, τραβάνε την προσοχή του τα αντικείμενα που γυρίζουν.
Μπορεί να αυτοτραυματίζεται , να δαγκώνει τα χέρια του κλπ.
Κάθε αλλαγή στο περιβάλλον του δημιουργεί αναστάτωση ,κλάμα και επιθετικότητα, ακόμα και αν κάνουμε κάποια μικρή αλλαγή, όπως η μετακίνηση κάποιου επίπλου στο χώρο που βρίσκεται.   Η επιθυμία του μόνιμου και αμετάβλητου προέρχεται από τον φόβο της αλλαγής και την αδυναμία αντιμετώπισης νέων καταστάσεων. Το αυτιστικό άτομο βιώνει έντονο άγχος μπροστά σε ενδεχόμενες αλλαγές των λεπτομερειών του περιβάλλοντος του. Συνήθως απομονώνεται σε μια γωνία και παρατηρεί το περιβάλλον γύρω του. Στο ακάλυπτο εξωτερικό χώρο νιώθει ασφάλεια και άνεση.
 Το αυτιστικό παιδί πολλές φορές  δίνει την εντύπωση του κωφού, εφόσον αρνείται να ανταποκριθεί, όταν του απευθύνουν τον λόγο. Άλλοτε κλείνει τα αφτιά του σε έντονους θορύβους , σε ομιλίες ή αποφεύγει τα έντονα φωτεινά ερεθίσματα.
Στην πραγματικότητα εσωτερικεύει και αντιλαμβάνεται τα πάντα
Οι οπτικές του αντιδράσεις είναι ιδιόρρυθμες. Έχει ένα ανέκφραστο, άδειο, πέτρινο βλέμμα, σαν να κοιτάζει αλλά χωρίς να αντιλαμβάνεται.
Αποφεύγει την καταπρόσωπο επικοινωνία και αποστρέφει το βλέμμα του όχι από τα πράγματα αλλά από τα ανθρώπινα πρόσωπα.
Παρακολουθεί τα πάντα μέσα από την περιφερειακή του όραση.
Αλλάζει διάθεση συνεχώς.
   Δείχνει προτίμηση σε συγκεκριμένα φαγητά και αρνείται να φάει όλα τα υπόλοιπα.
Περίπου το 75% έχουν νοητική υστέρηση , ενώ περίπου τα μισά έχουν IQ κάτω των 50.
Ωστόσο πολλά από αυτά τα παιδιά έχουν εξαιρετικές επιδώσεις σ' ένα συγκεκριμένο τομέα πχ. στην απομνημόνευση και στους μαθηματικούς υπολογισμούς κλπ.

Από τι προκαλείται ο αυτισμός:

 Οι έρευνες που έχουν γίνει δείχνουν ότι πρόκειται περισσότερο για οργανική δυσλειτουργία και έχει βιολογική προέλευση. Οφείλεται δηλαδή, σε βλάβη η αλλοιώσεις του εγκεφάλου, που προκλήθηκαν από διάφορους παράγοντες όπως οργανικές ανωμαλίες , μολυσματικές ασθένειες ,γενετικές ανεπάρκειες και όχι τόσο από εξωτερικούς περιβαλλοντικούς παράγοντες όπως υποστήριζαν παλαιότερα για την σχέση μάνας και παιδιού. Ωστόσο μεγάλη βοήθεια προσφέρει στο παιδί με αυτισμό, η αγάπη και η στοργή των γονιών καθώς και η συνεχής ενασχόληση τους με αυτό. Παρολ' αυτά δεν είναι ακόμα εντελώς ξεκάθαρο από τι προκαλείται ο αυτισμός.
 
Διάγνωση

Η διάγνωση του αυτισμού δεν είναι εύκολη υπόθεση. Το γεγονός ότι ο αυτισμός είναι συνήθως μια εκ γενετής διαταραχή, δεν σημαίνει ότι τα συμπτώματα παρουσιάζονται από τις πρώτες στιγμές ζωής του ατόμου.
Ο αυτισμός μπορεί να διαγνωστεί πριν από τον 36ο μήνα ηλικίας του  παιδιού. Πρόσφατες έρευνες επικεντρώνονται σε παρατηρήσεις παιδιών ηλικίας 18 μηνών με στόχο να αποκαλυφθούν οι προειδοποιητικοί εκείνοι παράγοντες που θα οδηγούν σε διάγνωση σ' αυτή την ηλικία. Εντούτοις για να γίνει η διάγνωση του αυτισμού αρκούν 6 χαρακτηριστικά από αυτά που αναφέραμε παραπάνω.

Για την  πληρέστερη διάγνωση των συμπτωμάτων του αυτιστικού παιδιού είναι απαραίτητο να συνυπολογιστεί η χρονική ηλικία του παιδιού αλλά και η νοητική ηλικία του. Μια  πλήρη διάγνωση βοηθάει στην καλύτερη  αντιμετώπιση των συμπτωμάτων που έχει ένα αυτιστικό παιδάκι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου